這次翻譯的是Rainbow樂團的Stargazer(觀星者)。Dio的聲音和歌詞真的搭配到一個不行。



 

High noon, oh I'd sell my soul for water
"日正當中,喔 我為了水將靈魂出賣"

Nine years worth of breakin' my back
"九年值得的努力打拼"
There's no sun in the shadow of the wizard
"在巫師的陰影下並無太陽"
See how he glides, why he's lighter than air?
"看他如何滑翔,為何他比空氣還輕盈?"
Oh I see his face!
"喔 我看見了他的臉龐!"

Where is your star?
"你的晨星位於何處"
Is it far, is it far, is it far?
"它是否很遙遠? 遙遠? 遙遠?"
When do we leave?
"我們該何時離去"
I believe, yes, I believe
"我相信 是,我相信"

In the heat and the rain
"在炎熱及下雨之處"
With whips and chains
"用鞭子和鐵鍊"
To see him fly
"為了看他飛翔"
So many die
"這麼多的死亡"
We build a tower of stone
"我們建造了石之塔"
With our flesh and bone
"用了我們的血肉及骨頭"
Just to see him fly
"只為看他飛翔"
But don't know why
"但不知為何"
Now where do we go?
"現在我們該從何而去?"

Hot wind, moving fast across the desert
"熱旋之風,快速飛越痕跨那沙漠"

We feel that our time has arrived
"我們感應到我們的時刻已到來"
The world spins, while we put his dream together
"正當我們將他的夢境拼湊在一起時,世界旋轉著"
A tower of stone to take him straight to the sky
"石之塔帶著他直達天際"
Oh I see his face!
"喔 我看見了他的臉龐"

Where is your star?
"你的晨星位於何處"
Is it far, is it far, is it far?
"它是否很遙遠? 遙遠? 遙遠?"
When do we leave?
"我們該何時離去"
I believe, yes, I believe
"我相信 是,我相信"

In the heat and the rain
"在炎熱及下雨之處"
With whips and chains
"用鞭子和鐵鍊"
To see him fly
"為了看他飛翔"
So many die
"這麼多的死亡"
We build a tower of stone
"我們建造了石之塔"
With our flesh and bone
"用了我們的血肉及骨頭"
Just to see him fly
"只為看他飛翔"
But don't know why
"但不知為何"
Ooh, now where do we go
"喔 我們該從何而去"

All eyes see the figure of the wizard
"所有雙眼注視著巫師的輪廓"
As he climbs to the top of the world
"就在他爬上世界之頂時"
No sound, as he falls instead of rising
"毫無聲響,就在他墜落而不是飛升時"
Time standing still, then there's blood on the sand
"時間靜止,接著鮮血灑在群沙之上"
Oh I see his face!
"喔 我看見了他的臉龐"

Where is your star?
"你的晨星位於何處"
Is it far, is it far, is it far?
"它是否很遙遠? 遙遠? 遙遠?"
When do we leave?
"我們該何時離去"
I believe, yes, I believe
"我相信 是,我相信"

In the heat and the rain
"在炎熱及下雨之處"
With whips and chains
"用鞭子和鐵鍊"
To see him fly
"為了看他飛翔"
So many die
"這麼多的死亡"
We build a tower of stone
"我們建造了石之塔"
With our flesh and bone
"用了我們的血肉及骨頭"
To see him fly
"為了看他飛翔"

But why
"但為何"
In all the rain
"在所有的雨中"
With all the chains
"用了所有的鐵鍊"
Did so many die
"造成這麼多的死亡"
Just to see him fly
"只為了看他飛翔"

Look at my flesh and bone
"看看我的血肉和骨頭"
Now, look, look, look, look,
"現在,看 快看,看阿 看"
Look at his tower of stone
"看看他的石之塔"
I see a rainbow rising
"我看見彩虹飛升"
Look there, on the horizon
"看看那裡,在地平線那裡"
And I'm coming home, I'm coming home, I'm coming home
"而我即將要回家了,我要回去了,我要回去了"

Time is standing still
"時間靜止"
He gave back my will
"他將我的意志歸還"
Ooh ooh ooh ooh
"喔 喔 喔 喔"
Going home
"要回去了"
I'm going home
"我要回家了"

My eyes are bleeding
"我的雙眼在流血"
And my heart is leaving here
"而我的心遺留在此地"
But it's not home
"但這並非是我的歸屬"
But it's not home
"這裡不是我的歸屬"
Ooh
"喔"

Take me back
"帶我回去"
He gave me back my will
"他將我的意志歸還"
Ooh ooh ooh ooh
"喔 喔 喔 喔"

Going home
"要回去了"
I'm going home
"我要回家了"

My eyes are bleeding
"我的雙眼在流血"
And my heart is leaving here
"而我的心遺留在此地"
But it's not home
"但這並非是我的歸屬"
But it's not home
"這裡不是我的歸屬"
Ooh
"喔"

Take me back, take me back
"帶我回去,帶我回去"
Back to my home ooh, ooh, ooh
"帶我回到家去 喔 喔 喔"


這首歌給人感覺一樣是經典的DIO式奇幻風格,而背後可能有DIO想陳述的道理在裡面,抑或是單純只是一首奇幻故事的歌。
一樣最後,如果你對我的翻譯有些覺得不通順,錯誤的地方,請在下方留言,如果不喜歡我在翻譯上做得修飾,那請在下方留言頻論。

arrow
arrow
    全站熱搜
    創作者介紹
    創作者 Ivan Victor 的頭像
    Ivan Victor

    Ivan Victor的領域

    Ivan Victor 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()